Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Statut

STATUT

NIEPUBLICZNEGO EKOLOGICZNEGO PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO

„NA LEŚNEJ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Końskie, 2020r.

SPIS TREŚCI

Rozdział  I

Postanowienia ogólne………………………………………………………………………….3

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola……………………………………………………………………..4

Rozdział III

Organy przedszkola i ich kompetencje………………………………………………………...7

Rozdział IV

Organizacja pracy przedszkola………………………………………………………………...8

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola…………………………………………………11

Rozdział VI

Wychowankowie przedszkola i ich rodzice…………………………………………………..15

Rozdział VII

Postanowienia końcowe………………………………………………………………………18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

&1

  1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej części przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczne Ekologiczne Przedszkole Integracyjne „Na Leśnej”
  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Końskich przy ul. Leśnej 73
  3. Adres: ul. Leśna 73, 26-200 Końskie
  4. Osobą prowadzącą przedszkole jest osoba fizyczna: Ewa Szczepanik legitymująca się numerem i serią dowodu:
  5. Funkcję Dyrektora przedszkola pełni: mgr Ewa Szczepanik
  6. Adres zamieszkania osoby prowadzącej przedszkole: Piła 136, 26-200 Końskie
  7. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty

&2

Przedszkole działa na podstawie:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe i rozporządzeń do tej ustawy.
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
    w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
    i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
    i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
  • niniejszego statutu

 Przedszkole jest przedszkolem niepublicznym, które:

  • realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego w czasie pobytu dziecka w przedszkolu
  • przeprowadza rekrutację dzieci do przedszkola w oparciu o zasady wskazane przez dyrektora przedszkola
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach

 

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

  1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
  2. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa

            Oświatowego

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające
    w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

&3

Ogólne cele edukacji ekologicznej w przedszkolu

 

  1. Kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji
     i doświadczeń.
  2. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie.
  3. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka.
  4. Możliwość wykonywania prostych prac ogrodniczych w ogrodzie przedszkolnym
  5. Umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu
     i we własnym życiu.
  6. Przekazywanie pozytywnych ekologicznie wartości ludziom z najbliższego otoczenia.
  7. Projektowanie i przeprowadzanie różnych badań
  8. Kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt i roślin
  9. Rozbudzanie motywacji do działania, obserwowania, doświadczania i tworzenia

 

 Zadaniami przedszkola są w szczególności:

  1. Wspomaganie i ukierunkowywanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału
    i możliwości rozwojowych, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
    i  odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Sprawowanie opieki nad dziećmi w atmosferze akceptacji.
  4. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
    i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  5. Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem
    i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym
    i przyrodniczym
  6. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie
    z obowiązującymi przepisami w tym zakresie
  7. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole
  8. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym możliwościami techniczno – lokalowymi i organizacyjnymi przedszkola
  9. Współdziała z rodzicami/prawnymi opiekunami, pełniąc wobec nich funkcję doradczą
     i wspierającą działania wychowawcze
  10. Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej

 

  1. Udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju

 

  1. Uzgadnia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunki i zakres
    zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w przedszkolu
  2. Tworzy warunki do wczesnej nauki języków obcych
  3. Dba o właściwy rozwój emocjonalny dzieci oraz kształtuje właściwe postawy psychospołeczne
  4. Tworzy sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca teatru, śpiewu, plastyki
  5. Tworzy warunki pozwalające na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
    i umożliwiających poznanie wartości, oraz norm odnoszących się
    do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  6. Współdziała z rodzicami, różnymi środowiskami, instytucjami
    i organizacjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiającym rozwój tożsamości dziecka.
  • 4

 

Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

 

1.Wspomaganie harmonijnego rozwoju motorycznego i fizycznego dziecka

  1. Kształtowanie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych

3.Wspomaganie tożsamości dziecka

  1. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
  2. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
  3. Wychowanie przez sztukę – muzykę, śpiew, taniec, plastykę, teatr
  4. Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt
  5. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci w zakresie edukacji matematycznej, myślenia konstrukcyjnego oraz kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
  6. Działalność nauczycieli w ramach określonych obszarów edukacyjnych z wykorzystaniem ustalonych w oddziale koncepcji pedagogicznych:
  7. a) poznawanie, rozumienie siebie i świata
  8. b) nabywanie umiejętności przez działanie
  9. c) odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej
  10. d) budowanie systemu wartości

10.Organizowanie w ramach posiadanych możliwości różnych form pomocy
 psychologiczno – pedagogicznej w formie:

  1. a) zajęć logopedycznych
  2. b) zajęć z psychologiem
  3. c) korekcyjno – kompensacyjnych
  4. d) porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców
  5. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
  6. prowadzenie zajęć z zakresu rytmiki jako formy wspierania procesów terapeutycznych.
  7. organizowanie zajęć muzykoterapii aktywnej

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

Organy przedszkola i ich kompetencje

 

 

&5

 

Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor
  2. Rada Pedagogiczna

 

&6

 

  1. Kompetencje Dyrektora:
  2. a) kieruje bieżącą działalnością wychowawczą i dydaktyczną placówki
    oraz reprezentuje ją na zewnątrz
  3. b) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji
  4. c) decyduje o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych,
    obsługi i administracji.
  5. d) ustala dla pracowników pedagogicznych, obsługi i administracji zakresy obowiązków
  6. e) zarządza finansami i majątkiem placówki
  7. f) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu
    Pracy,   BHP i p.poż
  8. g) ustala składniki opłat za pobyt dziecka w przedszkolu, oraz wysokości
    opłat wnoszonych  przez rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do przedszkola.
  9. h) ustala wysokość opłat za uczestnictwo dziecka w zajęciach dodatkowych oraz
    innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej.
  10. i) zawiera umowy z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka o świadczenie usług przedszkola
  11. j) przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie
    z ustalonymi w statucie zasadami
  12. k) współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola
  13. l) podejmuje decyzję o tworzeniu lub likwidacji oddziału przedszkolnego

ł) wprowadza zmiany i uchwala nowy statut

  1. m) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli.
  2. n) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne Przedszkola.
  3. o) zarządza przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla jego stanowiska przepisami prawa oraz podejmuje decyzję we wszystkich sprawach nie przekazanych pracownikom przedszkola

&7

 

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu, przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
  2. Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który
    nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
  3. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych spotkaniach zgodnie
    z harmonogramem.
  4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy: ustalanie rocznych i miesięcznych planów pracy przedszkola, podejmowanie uchwał dotyczących wyboru programów wychowania przedszkolnego.

 

Rozdział IV

Organizacja pracy przedszkola

Organizacja przedszkola dostosowana jest do:

 

  1. Liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj
    i czas ich pracy,
  2. Wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych
    na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
  3. Wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

 

& 8

 

  1. Przedszkole pracuje przez cały rok kalendarzowy. Opieka nad dziećmi sprawowana jest w godzinach od 6.30 – 17.30 w dni robocze tj. od poniedziałku do piątku.
  2. Przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy oraz święta a także
    w czasie ustalonym przez organ prowadzący a przeznaczonym na przeprowadzenie remontu i wykorzystanie urlopów pracowników.
  3. Czas pracy może być zmieniony w związku ze zgłoszonymi potrzebami rodziców.

 

& 9

 

  1. Przedszkole jest dwuoddziałowe zlokalizowane w jednym budynku przeznaczone
    dla 40 dzieci, po 20 dzieci w każdym z oddziałów.
  2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone

    z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.

  1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 2,5 lat do 6 lat, odpieluchowne.
  2. Liczba dzieci uczęszczających do jednego oddziału przedszkolnego nie może
    przekraczać 20 dzieci.
  3. Do przedszkola mogą uczęszczać również dzieci niepełnosprawne. Maksymalna
    liczba niepełnosprawnych dzieci to 5 w każdym oddziale.
  4. W okresie wakacyjnym, a także w przypadku dużej absencji dzieci lub
    absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu
        grup    przedszkolnych

 

&10

 

Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

 

  1. Dwie sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych
  2. Toalety znajdujące się bezpośrednio przy salach – dostosowane dla
    dzieci niepełnosprawnych
  3. Szatnię dla dzieci
  4. Pomieszczenia socjalne
  5. Posiłki przygotowywane są w przedszkolnej kuchni

 

 

 

 

 

 

 

& 11

 

  1. Organizację dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora
    przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest on
           dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
  2. Dzieci, które ze względu na deficyty rozwojowe nie są w stanie uczestniczyć
    samodzielnie w pracy grupy przedszkolnej mogą mieć przydzielone dodatkowe
        wsparcie w postaci osoby wspierającej (nauczyciel, pomoc nauczyciela)
  3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza
    się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola.
  4. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. Zasady
    organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.
  5. Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut

&12

 

  1. Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami
    kulturalno- oświatowymi w celu realizacji dodatkowych odpłatnych
          form edukacyjno-kulturalnych.
  2. Przedszkole może współpracować z uczelniami wyższymi w ramach odbywania praktyk.
  3. Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu
    organizowania działań mających na celu integrację społeczności lokalnej

& 13

 

  1. Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych korzystają z pięciu posiłków dziennie:
  2. a) śniadanie
  3. b) drugie śniadanie
  4. c) obiad dwudaniowy
  5. d) podwieczorek

 

  1. Koszty żywienia pokrywają rodzice.
  2. Wysokość opłat ustala Dyrektor

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

 

& 14

 

  1. W przedszkolu dyrektor zatrudnia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
  2. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i praktykantów.

& 15

Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkole ustala odpowiednio do potrzeb, możliwości rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:

  1. podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela,
  2. wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel w porozumieniu z Dyrektorem placówki – programowo i organizacyjnie
  3. nauczyciel przed wycieczką autokarową wypełnia Kartę Wycieczki zgodnie z wymaganiami, kompletuje listę uczestników i zgody Rodziców na udział dziecka w wycieczce, przedstawia Dyrektorowi do zatwierdzenia
  4. w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10
  5. a) każdorazowe wyjście na spacer nauczyciel rejestruje w „Rejestrze Wyjść i Wejść”
  6. wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami
  7. w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków
  8. Dla zapewnienia ciągłej i skutecznej pracy wychowawczej i dydaktycznej przyjmuje się, aby ten sam nauczyciel/nauczyciele opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania danej grupy dzieci do przedszkola.
  9. Nauczyciele prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
  10. Nauczyciele także w szczególności:
  11. a) planując i prowadząc pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w powierzonej grupie dbają o jakość wykonywanej pracy, osiągają w stopniu optymalnym cele przedszkola ustalone w Statucie i Planie Pracy Przedszkola,
  12. b) ponoszą odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów.

 

& 16

 

  1. Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym jednemu nauczycielowi.
  2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
  3. Do obowiązków i zadań nauczyciela należy:
  4. a) planowanie i prowadzenie pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej w oparciu
    o diagnozę dziecka i obowiązujące w placówce plany pracy i programy nauczania
  5. b) otaczanie zindywidualizowaną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania,
  6. c) utrzymywanie ścisłego kontaktu z rodzicami/prawnymi opiekunami dzieci w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
  7. d) odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu
  8. e) rzetelne wykonywanie wszystkich zleconych zadań
  9. f) współpracowanie ze specjalistami, którzy świadczą pomoc psychologiczno – pedagogiczną
  10. g) prawidłowe prowadzenie, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Przedszkola

&17

 

  1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
  2. a) prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci,
  3. b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka,
  4. c) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
    do rozpoznawanych potrzeb,
  5. d) podejmowanie działań z różnych problemów dzieci,
  6. e) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym,
  7. f) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
  8. g) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
  9. h) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologicznopedagogicznej.

 

&18

 

  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
  2. a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,
  3. b) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców
    w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
  4. c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
  5. d) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologicznopedagogicznej.

 

& 19

 

  1. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
  2. a) sumienne i staranne wykonywanie pracy.
  3. b) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce.
  4. c) przestrzeganie ustalonego w zakładzie porządku.
  5. d) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów p/pożarowych.
  6. e) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia.
  7. f) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

& 20

Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:

  • odbieranie dzieci od rodziców i zaprowadzanie do grupy przedszkolnej,
  • udzielanie pomocy dzieciom podczas czynności higienicznych,
  • udzielanie pomocy dzieciom podczas spożywania posiłków,
  • udzielanie pomocy dzieciom podczas ubierania się,
  • rozdawanie i uprzątanie pomocy dydaktycznych podczas zajęć edukacyjnych i artystycznych,
  • udzielanie wsparcia w czasie wypełniania kart pracy i wykonywania prac plastycznych,
  • udzielanie pomocy dzieciom podczas sprzątania po zabawie,
  • stały nadzór nad bezpieczeństwem dzieci,
  • opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek oraz ich przeliczanie.
  • Współpraca z nauczycielem wychowawcą pomoc podczas organizowania zajęć edukacyjnych oraz imprez i uroczystości przedszkolnych
  • Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym zgodna z zaleceniami i wytycznymi wynikającymi z dokumentacji o niepełnosprawności przedstawionej przez Rodziców/ Prawnych opiekunów dziecka.

Wymagane cechy osoby zatrudnionej na stanowisku pomocy nauczyciela w Przedszkolu:

  • cierpliwość
  • troskliwość
  • opiekuńczość
  • zaangażowanie w pracę
  • pogodne usposobienie
  • bardzo dobry kontakt z małym dzieckiem
  • poczucie odpowiedzialności

& 21

 

  1. Prawa i obowiązki pracownicze określa Kodeks Pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział VI

Wychowankowie przedszkola i ich Rodzice

 

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
    a w szczególności do:

1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb;

3) życzliwego traktowania;

4) ochrony przed wszystkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;

5) poszanowania jego godności osobistej;

6) poszanowania własności;

7) opieki i ochrony;

8) partnerskiej rozmowy na każdy temat;

9) akceptacji jego osoby;

10) aktywności twórczej i eksperymentowania;

11) samodzielności w podejmowaniu zadań, dokonywaniu wyborów;

12) wsparcia i pomocy w sytuacjach, gdzie pojawią się problemy;

13) akceptacji siebie i innych;

14) szacunku wobec siebie i innych.

  1. Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przedszkola w sytuacji, gdy:

1) narusza ogólne normy funkcjonowania w grupie społecznej.

  1. Rozwiązanie umowy z rodzicami przez przedszkole dokonuje się po pisemnym poinformowaniu rodziców o zaistniałej sytuacji, ewentualnym spotkaniu z rodzicami,
    w przypadku braku porozumienia przekazaniu pisemnego powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez Dyrektora placówki.
  • 22

 

 Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  1. przestrzeganie niniejszego statutu;
  1. Dzieci są przyprowadzane do placówki i odbierane z placówki przez Rodziców (opiekunów prawnych). Są oni odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do placówki i z placówki do domu.
  2. Rodzice osobiście powierzają dziecko pomocy nauczyciela /nauczycielowi – opiekunowi grupy.
  3. W godzinach od 6:30 do 8:00 Rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do przedszkola.
  4. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzić do placówki dzieci zdrowe i czyste. Dziecka chorego lub podejrzanego i chorobę nie należy przyprowadzać do placówki.
  5. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych). Upoważnienie pozostaje w dokumentacji placówki.
  6. Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
  7. Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego – nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
  1. W przypadku telefonicznej prośby rodzica – upoważnienia słownego, nauczyciel zobowiązany jest wykonać telefon sprawdzający do rodzica i potwierdzić wcześniejszą informację. Zaistniałą sytuację należy odnotować w notatkach wychowawcy w dzienniku elektronicznym podając dokładną datę i godzinę wykonania telefonu oraz informację zwrotną jaka została przekazana podczas rozmowy wychowawcy z Rodzicem.
  1. Z terenu placówki nożna pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.
  1. Nauczyciel odmówi wydania dziecka, w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy zachowanie agresywne. W takim przypadku personel placówki ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy.
    W tych okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim Rodzicem lub osobą upoważniona do odbioru przez Rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany Dyrektor placówki.
  1. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
  1. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
  2. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne powiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;

 

  • 23

 

  1. W przedszkolu nie wolno stosować żadnych zabiegów medycznych prócz pierwszej pomocy przedmedycznej (dezynfekcja skaleczenia, opatrzenie rany), ani podawać żadnych leków. Wyjątek stanowią leki podtrzymujące funkcje życiowe. Rodzice zobowiązani są do złożenia pisemnej prośby do Dyrektora przedszkola o wydanie zgody na podawanie leku (potwierdzone przez lekarza choroby przewlekłe). Po otrzymaniu zgody, leki mogą być podane dziecku;
  2. Do przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe. W przypadku zaobserwowania
    u dziecka objawów chorobowych (kaszel, katar, biegunka, wymioty, podwyższona temperatura) personel wezwie rodziców w celu odebrania dziecka do domu.
  • 24

 

 Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania się z pomieszczeniami przedszkola i jego otoczeniem;

2) zapoznania się ze statutem placówki, planem pracy przedszkola oraz planem pracy
w grupie;

3) decydowania o udziale swojego dziecka w poszczególnych zajęciach;

4) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka na bieżąco i szczegółowo
w terminie zgłoszonej przez rodzica konsultacji;

5) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn, trudności edukacyjnych i wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;

6) korzystania z porad logopedy, psychologa i innych specjalistów zatrudnianych przez przedszkole;

7) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi swoich wniosków
z obserwacji pracy przedszkola.

 

  • 25

 

  1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

1) zebrania grupowe;

2) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami, specjalistami, dyrektorem;

3) zajęcia otwarte;

4) formy zaproponowane przez rodziców;

5) tablica informacyjna;

6) udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych.

7) strona www

 

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

 

Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:

nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

 

  • 26

 

Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

 

  • 27

 

Prawo nadawania Statutu, wprowadzania do niego zmian lub uzupełnień należy do organu

założycielskiego placówki.

 

  • 28

 

zmiany do statutu wchodzą w życie 14 listopada 2023r.

Data dodania: 2023-07-23 20:32:47
Data edycji: 2024-04-24 10:42:23
Ilość wyświetleń: 207

Bez względu na to, czy możesz coś zrobić, czy tylko marzysz o tym - zacznij. W śmiałości jest geniusz, potęga i magia.

Johann Wolfgang von Goethe
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej